Valgkampens fokus på flygtninge

Lad os nu samarbejde om at gøre flygtningesituationen til win-win i stedet for en konkurrence om, hvem der kan være mindst empatisk.
Hvis Europa som helhed redder 2.000 flygtninge om dagen, 365 dage om året i 10 år, så svarer det til 1% af befolkningen. Selvfølgelig kan vi det. Og hvis vi gør det rigtigt, så er det en del af løsningen. Europas befolkning er nemlig stagnerende - bortset fra gruppen af 70+ årige, der heldigvis vokser meget i de kommende år. Men det betyder også, at vi har behov for at tiltrække nogle mennesker fra andre lande, der kan arbejde, betale skat, være innovative, motiverede og i nogle tilfælde supplere de danskere, der har servicejob. De bliver nemlig en mangelvare i de kommende år.
Mandag kom budskabet fra V DF og LA om, at der ikke skal være nogen nedre grænse for, hvornår vi skal afvise en flygtning. Hvis en asylansøger gør noget som helst strafbart - uanset hvad (brug selv fantasien til at overveje, hvad det mindste lovbrud du kender, er) så skal de have afvist deres bøn om asyl. Også selvom de helt åbenlyst har gået alverdens pinsler og tortur igennem, med garanti vil blive forfulgt og mishandlet, hvis de vender hjem og uanet hvilke ressourcer de ville kunne bidrage med til det danske samfund. Det er så kynisk, uempatisk og usympatisk, at jeg faktisk ikke synes at disse ord helt rækker. Jeg bliver virkelig og ægte ked af det, når jeg forestiller mig, at vi kan ende med en regering, hvor medmenneskeligheden bliver slettet fra ordforrådet og erstattet med mental pigtråd - og måske også ægte pigtråd - hele vejen rundt om Danmark. Der var engang et åbent og hjælpsomt land...
Naturligvis skal vi forebygge ekstremisme og flygtningestrømme ved at hjælpe mest i nærområderne. Det gør vi ved at arbejde for, at hele EU øger sin udviklingsbistand. Danmark kunne gå foran ved at give 1% til verden. Det er det modsatte budskab af det budskab, som andre partier sender, når de vil spare 2,6 mia om året på udviklingsbistanden (det svarer til det samlede bidrag, som vi samler ind på 32 års Danmarksindsamlinger!)

Klippet stammer fra en glimrende debat i haven hos Jeppe Søe natten mellem mandag og tirsdag.