TOTAL-arrogance - nej til skifergas

TOTAL-arrogance
Kære TOTAL
Først var jeg skeptisk, og siden da har jeg været direkte imod jeres skifergas-eventyr/gyser i Nordjylland. Imod nye tilladelser og ked af de tilladelser, I allerede har fået.
I går begyndte I så for alvor med prøveboringerne. Desværre lagde I ud med en brøler: I benyttede et kemikaliemix, som ingen rigtig ved hvad er, og som I bestemt ikke havde fået tilladelse til at bruge. I havde nemlig ikke spurgt. Til jeres oplysning, går vi ret meget op i den slags i Danmark. Vi er ikke vant til, at store firmaer kommer og laver kontroversiel minedrift, som vi er mange der mener er alt for risikabel, så når I lægger ud med at bruge kemikalier, som I ikke har tilladelse til, så går tilliden fra nul til et kæmpestort minus.
Men ok, al begyndelse er svær. Selvom I ikke just er nybegyndere. Så måske I kunne lægge jer fladt ned, undskylde i 100 eksemplarer osv. Men nej, det ligger åbenbart ikke til jer. I stedet for stiller jeres talsmand sig søreme op og er uforstående for kritikken. Han giver udtryk for, at ingen havde fortalt jer, at lige præcis det kemikalie måtte I ikke bruge. Og han forklarer, at I ikke lige gad søge om 117 kemikalier, som I måske slet ikke ville komme til at bruge - nu fik I så lige brug for et, I ikke havde sagt noget om (PÅ FØRSTEDAGEN!) og så bruger I det da bare. Hvad er problemet?
Problemet, Kære arrogante TOTAL, er at I opfører jer markant værre, end vi havde frygtet - og som sagt, så var vi sådan set imod i forvejen. Imod boringerne og metoderne generelt. Og de konkrete boringer specifikt. Men med dagens dobbelte brøler, hvor I først pumper Ikke - tilladt kemi i undergrunden og bagefter er ligeglade med, at i har overtrådt reglerne, så er vi altså hermed også meget specifikt imod jer og jeres metoder.
Så, skal vi ikke bare sige "Au revoir", Farvel - I behøver ikke komme tilbage lige foreløbig. Vores respekt for vores undergrund, grundvand og natur passer vist ikke helt. Det vil sige slet ikke. Med jeres arrogante opfattelse af det samme.

Se og del indlægget, der blev lagt på Facebook 6. maj 2015