Hold priser på busbilletter i ro

Debatindlæg: Den dag, da valget blev udskrevet, anbefalede otte medlemmer af Nordjyllands Trafikselskab af gøre det endnu dyrere at køre med bus. Vi nærmer os 10 år, hvor jeg har været, den eneste, der er gået imod billetprisernes himmelflugt.

NT har fine regnskaber. Der er flere passagerer og brændstofpriserne er ikke så høje som de har været. Derfor er der plads til at holde priserne i ro.

Desværre har NTs formand, Thomas Kastrup-Larsen tidligere udtalt at den officielle politik er, at man altid hæver priserne så meget som muligt(!!) Simpelthen et princip om, altid at gå helt til den øvre grænse af en lovlig prisstigning.

Priserne er siden år 2000 steget ca dobbelt så meget for en busbillet som inflationen.  Det er altså en retning, der har social slagside. Mange buspassagerer har få penge. Det er også dårligt for miljøet,  at prisen for en busbillet ikke er mere attraktiv for en bilist.

I NT har vi på vegne af kommunerne og region Nordjylland en strategi om passagervækst på 2% om året. Men alle andre i bestyrelsen vil hellere tilbagebetale penge til ejerkommunerne, hvis der er overskud, end de vil bruge en lille del af pengene på at holde priserne i ro og udvikle den kollektive trafik. Det er desværre hverken godt for mijøet eller nordjyder med begrænset økonomi.

Bragt som debatindlæg i Nordjyske Stiftstidende søndag d. 14. juni 2015